Strategi

Kunstig Intelligens kan revolusjonere helsevesenet

av Espen Andresen
02.09.2024

I helsesektoren er det store forventninger til nytten av kunstig intelligens (KI), med god grunn. Spesielt hurtigere og kanskje bedre diagnostisering av sykdommer, men også som bidrag til beslutningsstøtte og effektivisering av administrasjon.

Kanskje kan vi både få bedre behandling på sykehusene og samtidig lavere kostnader? Vi ser i denne artikkelen på spesielt fire utfordringer i sektoren.

Personvern, sikkerhet og effekt

Helse og helsedata er viktig for oss. Personvern er ekstremt viktig i helsesektoren, og ved diagnose av alvorlige sykdommer som kreft kan det få fatale konsekvenser om analysen ikke er god nok.

Dette gjør at kravene til KI innen helse er mye større enn i de fleste andre bransjer. Diagnose av kreft eller hjertesykdommer stiller helt andre krav enn rene kommersielle tjenester som hurtig produksjon av reklametekster.

Diskusjon under Arendalsuka

I midten av august var jeg til stede på Arendalsuka. Der var det blant annet en interessant paneldebatt knyttet til helse og KI. Flere sentrale aktører i helsesektoren delte sine perspektiver på muligheter og utfordringer knyttet til KI. Debatten var i regi av E-Helse i Norge (EHiN) i samarbeid med Helsedirektoratet.

Utgangspunktet for paneldebatten var at det i Norge nå arbeides med en nasjonal helse- og samhandlingsplan som skal sikre en bærekraftig implementering av KI i helsevesenet. Dette vil berøre oss alle.

imagee3bfg.png

                                            Espen Andresen er partner ved Azets Consultings kontor i Oslo og jobber mye med prosjekter innenfor blant annet helsesektoren.

Utfordring 1: Ledelse og eierskap

Et hovedpoeng som ble belyst under samtalen, var viktigheten av ledelsesforankring og eierskap til verdiene KI kan skape.

Helsedirektoratet har allerede lansert en nasjonal plan for KI i helse- og omsorgstjenesten, hvor målet er å øke bruken av KI innen trygge og bærekraftige rammer. Denne planen er en videreføring av et koordinert prosjekt med flere sentrale aktører, som direktoratet for medisinske produkter og Helsetilsynet.

Planen tar sikte på å effektivisere helsetjenestene ved å frigjøre tid for helsepersonell, samtidig som den sikrer at tjenestene leveres trygt og med høy kvalitet. En viktig forutsetning er åpenhet og gjennomsiktighet, slik at både helsepersonell og innbyggerne kan ha tillit til de KI-baserte beslutningene.

Kort sagt: Tillitt er en forutsetning for at KI kan benyttes i utstrakt grad i helseforetakene. Og dette er så viktig at lederne i helsevesenet må ta styring og være tydelige.

Utfordring 2: Implementering og hurtig skalering

En av de største utfordringene ved implementering av KI i helsesektoren, er hvordan man kan skalere løsninger raskt nok til at de skaper verdi for både pasienter og helsepersonell.

Rune Simensen, direktør for teknologi og e-helse i Helse Sør-Øst, understreket i debatten viktigheten av å dele erfaringer og samarbeid mellom helseforetak. Han la vekt på at det er nødvendig å validere KI-verktøy for å sikre at de fungerer på tvers av ulike befolkningsgrupper.

Simensen nevnte også behovet for å utvikle beste praksis og opprette nettverk der helseforetak kan dele sin kompetanse. Dette vil i så fall bidra til å bygge opp erfaringer som kan skaleres nasjonalt.

Utfordring 3: Kommunenes rolle og lokal finansiering

Med 358 kommuner som skal bevege seg i samme retning, er det essensielt at disse prioriterer å realisere KI-planen. Hvor lett er det?

Tristan Rolstad, fagsjef strategisk IKT i KS, påpekte i debatten at kommunene har gjort store fremskritt i å trekke i samme retning, men at det fortsatt er utfordringer. Spesielt viktig er finansiering, ettersom mange kommuner allerede sliter økonomisk.

Rolstad understreket at tidlig involvering og samarbeid er nøkkelen til suksess. Ved å involvere kommunene fra start, kan man sikre at løsningene som utvikles, er tilpasset lokale behov og ressurser.

Utfordring 4: Sikkerhet og risiko

Hvordan skal man både klare å benytte avansert kunstig intelligens bredt, og samtidig sikre det strenge personvernet vi har i Norge knyttet til helseinformasjon? Det er en særdeles viktig disksjon.

Under Arendalsuka var Hanne Pernille Gulbrandsen, advokat innen personvern og cyberrett i Deloitte, blant dem som var tydeligst på sikkerhets- og risikoperspektivene knyttet til bruk av KI. Hun mener at kompetanse vil være en nøkkelfaktor.

Gulbrandsen understreket  at personvernet må ivaretas også ved KI, og at dette krever at ledelsen i både kommuner og helseforetak tar ansvar for å bygge opp nødvendig digital kompetanse.

En annen utfordring er å sikre at KI-verktøyene som tas i bruk, er godt integrert i den eksisterende IT-infrastrukturen. Dette krever en solid digital grunnmur, samt at de som skal bruke teknologien, får riktig opplæring og støtte.

Vi snakker om store investeringer!

Oppsummert fra debatten så er det enighet om at Kunstig intelligens har potensial til å forvandle helsesektoren, men for at dette skal skje på en trygg og bærekraftig måte, må både ledelse, helsepersonell og innbyggere være involvert i prosessen.

Helsedirektoratets plan inneholder tiltak for å sikre at alle involverte utvikler den digitale kompetansen som trengs for å lykkes med KI. Den er et godt utgangspunkt for dette arbeidet. En god plan er imidlertid ikke nok, suksess krever at alle aktører samarbeider og deler sin kompetanse.

Samtidig er det viktig å sørge for at de etiske og juridiske aspektene ved bruk av KI blir ivaretatt. Dette innebærer at helsesektoren må arbeide med å skape en kultur for skalering og bruk av moderne teknologi, slik at alle kan dra nytte av de mulighetene KI gir.

For at KI skal bli en integrert del av helsesektoren, må det altså gjøres betydelige investeringer i kompetanseutvikling og infrastruktur både sentralt, på sykehusene og i kommuner over hele landet. Da er finansieringen en utfordring i seg selv.

Azets Consulting og KI i Helsevesenet

Vi i Azets Consulting har helse og teknologi som to av de områdene hvor vi både har spisskompetanse og høy aktivitet. Vi har utført oppdrag i helsesektoren i alle landsdeler, og kan være en strategisk samtalepartner og også bidra til gjennomføring av nye og forbedering av eksisterende løsninger.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat. KI-revolusjonen er her, og vi som jobber med helse har virkelig noen interessante år foran oss!


Lyst til å lage gode løsninger med oss? Ta kontakt for en hyggelig prat.

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

post author

Om Espen Andresen

Espen har mer enn 25 års erfaring som rådgiver for ulike forvaltningsområder i offentlig sektor både i Norge og i Skandinavia. Han har i tillegg dyp forretningsforståelse og operasjonell innsikt fra bank og finans, tjenesteyting, varehandel, næringsmiddelindustri, eiendom, verkstedindustri, telecom og ulike typer serviceindustri. Han er partner og ansvarlig for flere av våre leveranser innen blant annet forsvar- og helsesektoren.